13 februarie 2010

Cat o sa-i lasi sa te calce pe cap?!?

Ca sa vezi cum lucreaza sincronicitatea asta... Alaltaieri citeam un articol aici despre cum profita angajatorii de criza ca sa cocoseze angajatii, si a doua zi ma trezesc in situatia descrisa acolo.  
Pe scurt: ''banii nu mai vin cum veneau odata, suntem nevoiti sa dam un om afara, iar tu trebuie sa faci si munca aluia. Bani in plus pentru asta? Foarte amuzant... Zi mersi ca nu te dam si pe tine afara...''
Le-am propus sa ma mut cu totul in firma, ca sa nu mai pierd timpul pe drum spre serviciu  - ca doar asa pot reusi sa fac munca pe care mi-o cer ei in decursul unei zi lucratoare. N-au fost de acord - probabil din cauza ca ar fi fost nevoiti sa investeasca bani intr-o saltea si un dus...

In fine, lasand gluma la o parte, intrebarea care imi tot da tarcoale de ieri e: ''cat o sa-i mai las sa ma calce pe cap?'' Cat???
Intrebarea asta poate fi reformulata mai inteligent asa: ''cate compromisuri o sa mai fac?''

E clar: nu are rost sa te lupti cu sistemul. Sistemul e astfel construit incat nu poate fi infrant decat prin propriile sale arme. Iar daca incerci sa i te opui, te striveste ca pe o musca. Sistemul - adica angrenajul asta in care suntem cu totii prinsi, societatea si rotitele ei, cu oamenii si cu obiceiurile etc. - e o masinarie care se intretine singura. Ca individ, nu ai nicio sansa de a infrange sistemul - dar poti sa-l pacalesti, poti sa-l fentezi. Aici, avem cu totii libertatea maxima. Nu ni se cere sa fim cu sufletul in sistem, ni se cere doar sa fim cu trupul - adica cu aparenta, cu comportamentul, cu partea sociala din noi, ca sa zic asa - in sistem. Sufletul ramane liber si in afara oricarui control.
A se vedea 1984, cartea lui George Orwell.
Daca ma gandesc bine, in momentul in care iti ''investesti'' sufletul in sistem, esti pierdut. Tu, ca individ, devii mort in momentul ala, sistemul te asimileaza pana la a te face de nediferentiat, amorf. O simpla rotita in angrenaj.

Revenind la intrebarea ''cate compromisuri...'', imi dau seama ca toate lucrurile astea care mi se intampla in ultima vreme au sens: in primul rand, sunt un semnal de alarma. Ceva nu e in regula - nu mi-am asumat responsabilitatea pentru gandurile si faptele mele, m-am complacut in a-i invinui pe altii pentru necazurile din viata mea, m-am victimizat.
Si de-aici, avalansa de intamplari, inclusiv ce am povestit mai sus.

Pe de alta parte, daca se intampla ceva 'negativ' (negativ nu pentru ca asta ar fi o trasatura intrinseca a lucrului respectiv, ci pentru ca asta e valoarea pe care i-o atribui eu), e pentru a ma face mai constienta ca trebuie sa ma tin de planurile mele.
Onest vorbind, idealul meu in viata nu e sa lucrez cu un patron lipsit de constiinta, la un sef oarecare. Nici sa fac o munca oarecare, ce nu aduce nimanui vreo fericire. Nici sa traiesc de pe o zi pe alta cu un salariu nici prea prea, nici foarte foarte. Nici sa ma trezesc dimineata, dorindu-mi sa cada un meteorit pe cladirea in care lucrez, ca sa nu mai fie nevoie sa ma duc la munca...
Asadar - cate compromisuri o sa mai fac pana sa ma ridic in picioare si sa merg hotarat pe drumul meu?
Neplacerile astea nu sunt decat semne ca merg pe un drum gresit, si ar trebui sa multumesc pentru ele, pentru ca imi grabesc trezirea si responsabilizarea.

Un comentariu:

  1. UN SISTEM VA FI MEREU INLOCUIT DE UN ALTUL.
    SISTEMELE AU DECI SI ELE O "DURATA".IN CONCLUZIE SI "MOARTEA" SISTEMULUI ACTUAL ESTE O CERTITUDINE AM PUTEA SPUNE .INTREBAREA ESTE CAND SE VA INTAMPLA."TOLERANTA" NE VA SERVI PINA LA URMA UN RASPUNS. LUCRU CERT,TOLERANTA ROMANILOR NU CUNOASTE LIMITE.AS DORI SA INCHEI CU O OBSERVATIE. ACEL "Ceva nu e in regula" AR TREBUI SA INCOLTEASCA IN MULTE MINTI DACA VREM SA VEDEM O SCHIMBARE .VINA APASA PE UMERII TUTUROR FARA EXCEPTIE DAR MAI ALES A CLASEI "IGNORANTI"CARE ESTE DEALTFEL MAJORITARA .REGRETELE DE ORICE FEL NASC FRUSTRARI CARE NASC LA RANDUL LOR AMBITII DE NEEXPLICAT TESAND LEAGANUL ACELOR FAPTE CU DEZNODAMANT NU RAREORI MONSTRUOS.NU NE-A DOVEDIT-O OARE ISTORIA INDEAJUNS?
    FELICITARI PENTRU ARTICOLE.

    RăspundețiȘtergere